קבלו: 10 מזונות שרק נראים בריאים

טלי גולדנברג 16 Comment on קבלו: 10 מזונות שרק נראים בריאים

הם מתיימרים להיות בריאים, אבל כשקוראים את האותיות הקטנות שעל האריזות מגלים שהם לא ממש כאלה: בדגני בוקר, לדוגמה, יש ממתיקים מלאכותיים, מיונז לייט כולל כמות נכבדה של שומן, וחטיפי אנרגיה מכילים צבעי מאכל. גם לחמים מחיטה מלאה צריכים לעורר חשד.
הכותבת היא דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות

22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כמעט על כל מדף בסופר, מונחים מוצרי מזון שעל האריזה שלהם מצוין באותיות ענק שהם טובים לבריאות. קריאה קפדנית של האותיות הקטנות מעידה שזה ממש לא ככה: מתברר שהמזון הזה מעובד, או מכיל יותר מדי סוכר, או יותר מדי מלח. הנה עשרה מוצרים שמוצגים כבריאים מאוד, אבל הם לא ממש כאלה.

דגני בוקר

קערת דגנים היא לא תמיד ארוחה בריאה: דגני בוקר מוגדרים כמזונות אולטרה-מעובדים הנקשרים להגברת סיכון לפיתוח השמנה, מחלות לב וסוכרת. רוב הדגנים מכילים כמויות גדולות של סוכר, וזה נכון בעיקר לגבי דגני הבוקר הממותקים, שרבים קונים עבור הילדים ושמכילים לא מעט סוכר ו/או ממתיקים מלאכותיים מסוגים שונים.

על רוב האריזות מצוין שמדובר בדגנים מלאים, אבל קיימים פערים בכמויות הסיבים התזונתיים בין סוגי הדגנים השונים. לכן, חשוב לבדוק בסימון התזונתי את כמות הסיבים ל-100 גרם ולבחור את דגני הבוקר שמכילים הכי פחות סוכר והכי הרבה סיבים תזונתיים.

חטיף אנרגיה

הוא לא באמת "חטיף בריאות", וגם הוא, כמו דגני הבוקר, מוגדר כמזון אולטרה-מעובד. היתרון העיקרי של חטיף האנרגיה נובע מכמותו הקטנה: מכיוון שהוא נמכר כמוצר יחיד, אי אפשר להגזים בנשנוש אינסופי. אבל על אף שמדובר במוצר קטן, רשימת הרכיבים בו ארוכה ומכילה סוכרים וממתיקים למיניהם כרכיב עיקרי וכן תוספים של צבעי מאכל, מייצבים, משמרים וכו'. כל אלה לא מעידים שמדובר במזון בריא.

משקאות דיאט

רבים אומרים, "אבל אין בזה סוכר", ולכן צורכים משקאות דיאט בכמויות גדולות. אז נכון, במשקאות הללו אין סוכר, אבל חשוב להתייחס גם למרכיבים שכן קיימים בהם – ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל, שמזיקים לבריאות. אם נסתכל רק על החישוב הקלורי, נמצא שהמשקאות האלה דומים למים, אבל מבחינה בריאותית הם ממש לא דומים. רק לאחרונה הוציא ארגון הבריאות העולמי מסמך הנחיות חדש שמדגיש כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מביא להפחתה של אחוזי השומן וגם מגביר את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ולתמותה מוקדמת.

פופקורן לייט להכנה מהירה במיקרוגל

הפופקורן שנקנה בשקיות ומאפשר הכנה מהירה, מכיל כמות גדולה של מלח ושומן. המילה "לייט" מעידה על פחות שליש קלוריות או שומן ממה שיש במוצר המקורי, אבל לא ניתן להסיק מכך שהמוצר הוא דל שומן: אריזת פופקורן מופחת שומן מכילה כ-350 קלוריות, והרכב השומן בו מזיק. עדיף להכין פופקורן בשיטה של פעם, בסיר, עם מעט שמן וגרגרי תירס טבעיים. כך אפשר לשלוט בכמות הפופקורן שמכינים וכן בכמות השמן והמלח.

סילאן זול

שימו לב לסימון התזונתי של המוצר: הסוג הזול של דבש התמרים מכיל 50% סילאן ו-50% תוספת סוכר. עדיף לשלם יותר ולקבל בתמורה צנצנת שמכילה 100% סילאן טבעי בלי תוספות מיותרות.

לחם מחיטה מלאה

יש המלצה גורפת של ארגוני בריאות בארץ ובחו"ל להעשיר את התזונה בדגנים מלאים, ועבור אנשים רבים, לחם ומאפים הם המקור העיקרי לצריכתם. למדנו לזהות לחם שמקורו בדגנים מלאים על פי צבעו, אבל לא תמיד זה המאפיין הנכון.

מאפיות נעזרות לעיתים בשיטות שונות לצביעת לחמים שאינם מכילים קמחים מלאים כלל או מכילים אותם רק באופן חלקי. צביעת הלחם נעשית בעזרת צבעי מאכל כדוגמת קרמל, מולסה ולתת, וכך הלחם או הלחמנייה נראים כעשויים מחיטה מלאה. כדי לוודא שהלחם אכן עשוי מחיטה מלאה, רצוי לקנות אותו באריזה הסגורה שעליה מצוין ההרכב המדויק והסימון התזונתי. לחם מלא באיכות טובה יכיל לפחות 10-9 גרם סיבים ל-100 גרם לחם. לפי החוק, לחם מסומן כמלא רק אם הוא מכיל 51% קמח מלא ו-49% קמח רגיל. כדי לוודא שהלחם מכיל יותר סיבים ואחוזים גבוהים של חיטה מלאה, יש לחפש על האריזה את המשפט "לחם מקמח חיטה מלאה" ולא "לחם מחיטה מלאה".

תרכיז ממותק עם ויטמינים

הפרסומות מנסות להציג את התרכיז כממתיק בריא, מכיוון שהוא מוסיף ויטמינים לילדים, אבל למעשה, מדובר בתרכיז עשיר מאוד בסוכר. את הוויטמינים צריך לקבל מירקות, מפירות ומדגנים מלאים. את הילדים כדאי להרגיל לשתות מים ולא משקאות ממותקים.

פרוזן יוגורט

מחקרים הראו שיוגורט הוא אחד ממוצרי החלב שטובים לבריאות, אבל חשוב להבדיל בין היוגורט הטבעי לבין המוצרים הנלווים שלכאורה מבוססים עליו. פרוזן יוגורט ויוגורט שקונים ביוגורטיות לא מספקים את היתרונות הבריאותיים של היוגורט הרגיל. חלקם עברו תהליך חימום לפני ההקפאה שבו נכחדו החיידקים הפרוביוטיים שטובים לנו, וגם נוסף להם סוכר.

גם אם לא הוסיפו סוכר ליוגורט, המנה שמכינים בהרכבה עצמית תכיל בדרך כלל פירות ממותקים, פצפוצי שוקולד, סירופ שוקולד, סוכריות קופצות, סוכריות עדשים ועוד. כך הופכת מנת פינוק טובה (יוגורט עם פירות טבעיים) למנה עשירה מאוד בסוכר, בשומן ובקלוריות.

פירות יבשים ופיצוחים

הפירות היבשים, האגוזים והזרעים (חמניות, דלעת ושומשום) נחשבים לבריאים מאוד, אבל חשוב לדעת שחלקם עוברים תהליך עיבוד: ייבוש, תוספות סוכר, ציפוי אבקת סוכר, תוספות גופרית וצבעי מאכל. הפיצוחים הקלויים גם מחוממים, ובכך נפגעות הכמות והאיכות של השומנים הבריאים שבהם. בתהליך גם מוסיפים להם מלח בכמות גדולה.

רוצים לנשנש באופן בריא? קנו פירות יבשים ללא תוספת סוכר. חשוב לוודא שהם לא קלויים ולא מומלחים.

מיונז לייט

מיונז אמיתי מורכב משמן ומביצים, מה שהופך אותו לעשיר בשומן רווי ובכולסטרול. הוא מכיל גם כמות גדולה של מלח. האם מיונז לייט מספק חלופה בריאה יותר?

מיונז רגיל מכיל 78-60% שומן בעוד מיונז לייט מכיל 38%, כך שכמות השומן אכן מופחתת, אבל עדיין גבוהה. מיונז לייט לא נחשב למאכל דל שומן, בדיוק כמו שגבינה המכילה 38% שומן לא תיתפס כבריאה וכדלת שומן. לכן, אם בחרתם במיונז לייט, השתמשו גם בו במידה.



16 תגובות

מיין תגובות
  1. 16

    כך לא כותבים מידע בריאותי. ללא שום מקור. ממתיקים מזיקים לבריאות, אוי נו. כמה שטויות בכתבה אחת

    1. נכוןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן

        1. נכון אני לא חושבת שככה כותבים כתבה אבל יכול מאוד להיות שזה קצת נכון אבל מה. מצפים שלא יכולו כלום זה לא הגיוני

    2. ברור, ממתיקים מזיקים, שתיה דיאט מסוכנת לבריאות, כל הדוגמאות שהוא אמר נכונות

      1. זה לא מאמר אקדמי, זאת כתבה פופולרית קלילה. התוכן שלה מדויק לחלוטין גם אם אין ביבליוגרפיה בסופה.

    3. הממתיקים מאוד מזיקים לבריאות

    4. גם לא כותבים תגובה ללא מקור
      ממתיקים אכן מזיקים מאד לבריאות

      1. אכן כשאוכלים מזונות אילו מרגישים את השפעתם המזיקה

          1. לגמרי

            משתמש אנונימי (לא מזוהה)
          1. ללא קריאה ספרותית רחבה כמו למשל דיאטה של מרקוביץ וכן עוד וכן צריך זמינות לדברים הבריאים בכל סופר מזדמן רק כך יחול השינוי

            אליה מאיר
          2. צריך זמינות של המאכלים הבריאים בכל סופר וצריך זמינות לספרות עשירה לענין זה

            אליה מאיר